Hvem træner jeg med?

Som begynder på børneholdene træner man sammen med de andre børn, dvs. der er både begyndere og mere øvede på holdet. Som begyndervoksen træner man mandag sammen med de mindre øvede og torsdag på et fælleshold med de andre voksne

Hvad hvis jeg ikke kender noget til karate?

Der tages i undervisningen udgangspunkt i, at eleverne på forhånd ikke kender noget til hvad Kyokushin karate er. Derfor kan alle være med helt fra starten. Herefter arbejdes der med de grundlæggende bevægelser, teknikker og der lægges vægt på at forklare hvad Kyokushin karate er.

Kan jeg starte selvom jeg ikke er i god fysisk form?

I karate og specielt Kyokushin er der en del styrke og konditionstræning. Man bygger op fra bunden og langsomt bygger styrke og kondition på, det kommer automatisk at ens krop rent fysisk bliver mere hærdet. Men ja man kan sagtens være med, du vil blive overrasket over hvor meget du kan.

Mit barn har ikke lavet sport før?

Absolut ingen problem. I karate er megen disciplin, hvilket gør at børnene er meget opmærksomme på hvad der sker, samt børn er gode til at kigge på andre, og så lave de teknikker de laver. Megen af indlæringen foregår med fysisk leg, hvor styrke og teknik bliver leget ind i timen.

Hvordan melder jeg mig ind i klubben?

Når du har trænet med ca. 14 dage, vil du få en indmeldelsesblanket samt girokort, så er du medlem.

Hvordan får jeg en ny farve på mit bælte?

I starten vil der være graduering (bælteprøve) 2-3 gange årligt, derefter vil der gå længere tid mellem gradueringerne. Det er instruktøren som bestemmer om du er klar til graduering. Det koster et gebyr at gå til graduering. Se nærmere under graduering.

Hvilken påklædning har jeg på som begynder?

Når man kommer til karate første gang tager man et par løstsiddende jogging bukser eller lignende på, en T-shirt og der trænes altid i bare tæer. Selve karatedragten, "gi'en", skal først anskaffes inden man skal til den første graduering (bælteprøve). Alt hvad der skal bruges af træningsudstyr kan købes i klubben.

Hvad hvis jeg har øreringe eller bærer tørklæde?

Man bærer aldrig smykker i karate. Har du øreringe som ikke kan tages ud, tapes denne normalt ind. Bærer du tørklæde af religionsmæssige årsager, må du gerne dette. Bløde hårbånd må også gerne bruges - ikke metalspænder.

Kan jeg træne, er der aldersgrænser?

Alle kan træne karate, uanset alder. Normalt skal man være fyldt 8 år for at man kan træne karate. Hvis man er yngre og gerne vil prøve, skal man komme ned på karateskolen, og snakke med instruktørerne på børneholdet. Instruktørerne vil så vurdere om de synes man er moden nok. Er du i den anden ende af scalaen, så er du også velkommen, du vurderer selv hvad din krop kan holde til. Vi har tidligere haft medlemmer på 70 år.

Hvad kan jeg opnå i karate?

Foruden den fysiske form, bedre koordinationsevne, bedre selvværd m.m. vil du kunne opnå nye bælter, dvs. højere bæltegrad. Kyokushin handler om at overvinde sig selv, dette kan du specielt opnå hvis du træner kamp. Udover den alm. træning vil du kunne komme på kamphold, og derfra blive udtaget til at komme til stævner.

Jeg har et mentalt eller fysisk handicap...

Alt efter hvilket problem du har, vil der blive taget hensyn. Men vi har erfaret gennem årene at karate har en positiv indvirkning på bl.a. ADHD, samt adfærdsvanskeligheder og mentale handicap. Det er klart hvis du har et fysisk problem vil du have svært ved nogle ting, men vi har plads til alle, og finder muligheder frem for begrænsninger.

Det store spørgsmål - er det farligt?

Nej det er ikke farligt. I starten er der ikke den store fysiske kontakt, man træner megen basistræning og teknik. Når man har trænet ca. et halvt år vil der komme mere kontakt. Men det bliver bygget langsomt op, så man træner sine parader. Man behøver ikke at træne hård kamp hvis man ikke ønsker det. Karate handler meget om respekt for sine træningspartnere, og der vil altid blive taget hensyn. På sigt undgår man nok ikke lidt blå mærker, men det er meget sjældent der opstår skader.